Programy komputerowe wspomagające nauczanie
i rozwój dziecka autystycznego

aplikacja Literowanka

Literowanka – aplikacja do nauki układania wyrazów z rozsypanek literowych

Rozsypanka literowa – na stole leży obrazek, pod obrazkiem rozrzucone literki wypisane na małych karteczkach. Z literek tych dziecko ma zbudować wyraz opisujące obrazek.

Litery układa się pod obrazkiem, bezpośrednio na stole, na kartce, albo przykleja na rzepy.


Nie można wyświetlić filmu. Adobe Flash jest wymagany.

 

Tutaj, podobnie jak przy układaniu zdań, praca metodą tradycyjną nie stanowiła atrakcji.
Przyczyny podobne – słaba motoryka mała, no i niedostateczna wiedza „merytoryczna”.

Zrobiłem więc program na komputer do układania wyrazów z liter, czyli Literowankę.

Literowankę zrobiłem jakiś czas po Rozsypance, kiedy globalne czytanie szło już dość dobrze. Chodziło o to, żeby rozwijać i doskonalić również „klasyczny” sposób czytania – składanie wyrazu
z liter. To także dobre ćwiczenie wspomagające naukę pisania – mamy przecież do czynienia
z rozbiorem wyrazu na litery.

Takich programów jest zatrzęsienie, ale jeśli próbowałem się nimi posłużyć, to było tak jak zwykle – nieustanne stymulacje, wykorzystywanie programu nie do nauki (nawet nie do zabawy), tylko właśnie do stymulowania się.

Zrobiłem więc aplikację, gdzie ograniczyłem do minimum możliwość wykorzystania jej do czegoś innego niż nauka. Pozbawiłem ekran wszelkich elementów rozpraszających uwagę, a z głośnika nie dochodzą żadne dziwaczne efekty dźwiękowe.
No, i najważniejsze – do programu można w łatwy sposób dołączać własne obrazki i dźwięk.
W wersji demo (do pobrania ze strony) można w katalogu wykorzystywanym przez program pomieścić do 6 zdjęć i towarzyszących im nagrań dźwiękowych.

Tutaj można zobaczyć Instrukcję, jak rozbudowywać bazę programu o własne zasoby – Instrukcja

Obrazki można pozyskiwać właściwie zewsząd – aparat cyfrowy, telefon komórkowy, Internet, skany
z książek. Ich dołączanie do bazy danych programu jest banalnie proste. Dźwięki nagrywa się samodzielnie – jeśli się da, to można do tego „zaprząc” dziecko. Nagrywanie dźwięku nie jest absolutne konieczne do poprawnego działania aplikacji – bez dźwięku pracujemy po prostu na samych obrazkach.

Kiedy Marcin widział swoje zdjęcie wyświetlane przez program i słyszał swój głos mówiący „Marcin”,
to bardzo się ożywiał. Chętnie układał słowo, bo liczył na to, że po poprawnym wykonaniu ćwiczenia, dostanie następny ciekawy „kąsek” do zobaczenia i usłyszenia.

Wyrazy mogą być bardzo proste – „mama”, „sok”, „woda” itp., ale też mogą być bardzo trudne – „chrząszcz”, „pszczoła”, czy choćby zwykła „szczoteczka”.

Z trudnymi wyrazami były kłopoty – musiałem prowadzić rękę Marcina, ale po jakimś czasie nauczył się układać nawet te „pszczoły”. Czytanie globalne jest bardzo dobre, ale tradycyjna umiejętność układania wyrazów z liter to też umiejętność, którą dziecko powinno posiąść.

Reasumując – układanie słówek za pomocą programu to o wiele większa atrakcja niż robienie tego „ręcznie”. Jeżeli materiał do pracy będzie ciekawy, to można nawet pozostawić dziecko bez nadzoru i mieć pewność, że będzie pracować i nie ucieknie
w stymulacje.


nauka czytania, budowanie tworzenie słów, rozsypanka literowa, edukacja, pomoce, gry, programy, składanie wyrazów z liter

Program jest w dużym stopniu konfigurowalny – można na przykład wyłączyć pokazywanie obrazków – wtedy uczeń układa słowa tylko na podstawie tego, co słyszy. Można też wyłączyć dźwięk
i pozostawić jedynie obrazek – czyli „domyśl się co trzeba zrobić”. Można też wyłączyć możliwość uzyskiwania podpowiedzi pisemnej. To rozwiązania dla bardziej zaawansowanych.
Można też „nie puścić” dalej, dopóki nie ułoży się słowa (to dla niecierpliwych ‚klikaczy’)

Ekran konfiguracyjny aplikacji Literowankaukładanie słów z literek

program możesz pobrać stąd – Literowanka -program wspierający naukę czytania poprzez układanie słów z rozsypanek literowych

Pełna wersja – TUTAJ

Comments are closed.