Programy komputerowe wspomagające nauczanie
i rozwój dziecka autystycznego

LiczyKropka

LiczyKropka to program wspomagający nauczanie pojęcia liczby.

Marcin rozpoznaje i nazywa cyfry. Ale są to dla niego jak na razie tylko znaki graficzne, których nazwy zna i potrafi wypowiedzieć. Niestety nie bardzo rozumie co się za tymi znakami kryje.

Przyszedł mi do głowy pomysł, żeby w jakiejś atrakcyjnej formie powiązać znak cyfry z jego rzeczywistym znaczeniem. I tak powstał program do … liczenia kropek.

Program zadaje pytania, na które trzeba dać odpowiedź wskazując odpowiedni klawisz.



Unable to display content. Adobe Flash is required.
Zobacz filmik z sesji pracy z programem

W szczegółach wygląda to tak (pytanie) :

gry edukacyjne dla dzieci autystycznych pojęcie liczby

Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi :

gry i zabawy edukacyjne dla autystyków pojęcie liczby

Za prawidłową odpowiedź – nagroda w postaci sygnału dźwiękowego, po czym zostaje odblokowana strzałka w prawo i można przejść do następnego pytania

Program można konfigurować uzyskując różne efekty – bez/z podpowiedziami, bez/z dźwiękiem, różne kolory, kształty, stopień trudności (=liczba wyświetlanych klawiszy), maksymalna generowana liczba, sposób ułożenia kształtów itp.

Poniżej ekran do ustawień programu i próbka tego co można uzyskać :

komputerowe gry i programy edukacyjne dla dzieci autystycznych zespół Downa Aspergera pojęcie liczby

Po wybraniu ustawień jak powyżej uzyskujemy taki oto ekran z zapytaniem :

Wszystkie pytania, kolejność klawiszy i umiejscowienie klawisza z poprawną odpowiedzią są dobierane losowo, tak że nie ma obawy, że dziecko będzie klikać cały czas w to samo miejsce i uzyskiwać poprawne odpowiedzi. Trzeba się trochę wysilić.

Duża liczba opcji powoduje, że istnieje bardzo wiele kombinacji możliwych ustawień. Wiele z nich
to po prostu sztuka dla sztuki, ale można też wybierać takie, które będą najprzydatniejsze dydaktycznie, a więc najbardziej dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka bądź celu założonego przez nauczyciela. Kolory, kształty i ich ułożenie można i należy zmieniać – żeby dziecko nie wyrobiło sobie przekonania, że np. liczba 5 to jakaś grupa czarnych kółek ułożonych w rządku o określonej, stałej szerokości.
Po wybraniu klawisza z poprawną odpowiedzią wyświetla się na nim (opcjonalnie) dużych rozmiarów cyfra w czerwonym kolorze, tak żeby dobitniej uzmysłowić powiązanie liczby wyświetlonych kształtów
ze znakiem graficznym cyfry. Wybrałem czerwony kolor, bo kiedyś wyczytałem, że z uwagi na kontrastowość jest on najodpowiedniejszy w początkowym etapie nauki czytania (źródło : Glenn Doman “Jak nauczyć małe dziecko czytać” – książka o metodzie nauczania czytania całościowego).

Ciekawa moim zdaniem możliwość to ustawić liczbę klawiszy na 1. Uzyskujemy wtedy po prostu prezentację cyfry w postaci odpowiadającej jej liczby kształtów. Nie ma tutaj zgadywania tylko trening, który na pewno nie zaszkodzi. Przykład poniżej :

dzieci autystyczne nauka pojęcia liczby arytmetyka

Doświadczenia z używania programu.

Na początku (2-3 tygodnie) było po prostu bezmyślne klikanie z góry na dół po wszystkich klawiszach, aż trafił.

Zaraz po pierwszym podejściu Marcina do programu musiałem tak program zmodyfikować, żeby nie było możliwe wielokrotne odgrywanie oklasków po naciśnięciu właściwego klawisza. Zamiast klikać
po następne pytanie, wciąż klikał ten sam ‘zwycięski’ klawisz żeby stymulować się dźwiękiem.

Oto kolejny przykład tego, o czym musi wiedzieć programista pisząc programy dla autystycznego dziecka. Nie chwaląc się (a właściwie to chwaląc) – ja wiem.
A gdybym zapomniał, to zawsze mam pod ręką Testera, który natychmiast odkryje wszelkie słabe punkty.

Teraz już widać jakieś wyniki – jeżeli program pyta o 1 lub 2, to Marcin klika już za pierwszym razem
we właściwy klawisz, przy każdej konfiguracji ustawień. Jeśli program zapyta o więcej niż 2, to dalej jest bezmyślne klikanie, choć (a może to tylko myślenie życzeniowe) mam wrażenie, że w 3-kę trafia jakby mniej przypadkowo. Żeby ‘wymusić’ jak najczęstsze pokazywanie 3-ki i to w jak najłatwiejszej konfiguracji, ustawiam program na 3 klawisze, a maksymalną pokazywaną liczbę też na 3. Dostaje się wtedy na przykład takie kombinacje:

dzieci autystyczne nauka pojęcia liczby arytmetyka

Teraz 3-kę trafić najłatwiej. Czekam jak się sprawa rozwinie.

….po ok. 3 miesiącach…
Sadzałem Marcina przed komputerem z LiczyKropką jakieś 3-4 razy w tygodniu.
Nie chciał pracować, więc musiałem go odpowiednio motywować.
Za nagrodę służyły słuchawki, które kładłem na stole, tak żeby mógł je widzieć. Budowaliśmy wieżę
z kilku klocków.
Za każde udane trafienie stawiałem jeden klocek na wieży, za nieudane – nic.
Jeśli wyraźnie lekceważył pracę zdejmowałem jeden klocek z wieży, albo wręcz zabierałem słuchawki
i udawałem, że wychodzę z pokoju.
To go ‘otrzeźwiało’ i zaczynał się bardziej przykładać.
Kiedy wieża została zbudowana, dawałem mu w nagrodę słuchawki i mógł przez kilka minut posłuchać muzyki na komputerze (tak naprawdę, to nie tyle ‘posłuchać’, co postymulować się dźwiękiem).
Potem odbierałem słuchawki i wszystko zaczynało się na nowo.
On za słuchawki zrobi wiele…

Niestety, “samo” nic się nie zrobi. Nawet kiedy włączymy program komputerowy, który ma dziecko czegoś nauczyć, to wcale nie znaczy, że można dziecko pozostawić samemu sobie…

Ale opłaciło się. Aż serce rośnie kiedy sprawnie i ze skupieniem liczy kropki na klawiszach przesuwając nad nimi kursor myszy!
Ca ciekawe, liczby 1,2,3 rozpoznaje natychmiast, jednym rzutem oka, bez liczenia.
Nad 4,5,6 już się zastanawia i kiedy ustawi myszkę nad jakimś klawiszem, to najpierw przelicza kropki
i jeżeli nie jest ich tyle ile trzeba, to przenosi się na inny klawisz, znowu liczy, a klika dopiero wtedy, kiedy liczba kropek odpowiada wyświetlonej cyfrze.
Co jeszcze ciekawsze, to bez problemu rozpoznaje liczbę zero.
Od razu klika na pusty klawisz(!). Nie spodziewałem się tego.
Myślałem, że z zerem będzie największy problem, a tu proszę jaka miła niespodzianka.
Wystarczyło, że w początkowym okresie nauki, kiedy program pokazywał liczbę zero, mówiłem “nie ma”, “puste”, “pokaż puste” – i ‘załapał’.
Muszę też dodać, że w szkole jest również uczony elementarnych umiejętności liczenia, więc pewnie
i szkoła także przyczyniła się do sukcesu, za co Pani Kamili bardzo dziękujemy 🙂

Teraz już żadna kombinacja klawiszy, nawet taka jak na rysunku poniżej, nie stanowi dla Marcina problemu.

aplikacja na pojęcie liczby autyzm ćwiczenie-gra nauka liczenia

 

do pobrania – LiczyKropka – programik wspomagający naukę pojęcia liczby (wersja demonstracyjna)

Pełna wersja –  TUTAJ

Comments are closed.