Programy komputerowe wspomagające nauczanie
i rozwój dziecka autystycznego

Dodawanka

Dodawanka
program uczący co to znaczy dodać 2 liczby
 

nauka dodawania - podstawowego działania arytmetycznego - program komputerowy


Arytmetyka to słaba strona Marcina. Marcin posiada sporo różnych, nawet dość zaawansowanych umiejętności, ale kiedy zapytać go ile jest 2+1, to niestety nie wie o co chodzi…

Programów uczących podstaw arytmetyki jest bez liku. Programów, które starają sie przekazać dziecku co to właściwie znaczy dodać dwie liczby jest już mniej, choć też całkiem sporo. Jednak nie byliśmy
w stanie skorzystać z żadnego. Zbyt dużo „ozdobników”. Niektóre pomysły zawarte w tych programach są naprawdę dobre, a ich realizacja wręcz piękna. Niestety – za piękna…

Wyobraźcie sobie, że chcemy przekazać dziecku co to znaczy   3 + 4

Na ekranie komputera widać dwa stawy oddzielone czymś w rodzaju przegrody. W jednym stawie pływają 3 kaczuszki, w drugim 4. Program zadaje pytanie ile jest 3+4, a następnie stara się zobrazować cały proces dodawania.

Przegroda miedzy stawami zostaje podniesiona i kaczuszki mieszają się ze sobą.

Pomysł doskonały, a wykonanie…

Cały czas gra muzyka, nad stawem wiruje uśmiechnięte słońce, z krzaków wychyla głowę jakiś uśmiechnięty zwierzak. Kaczki maja chyba ADHD, bo cały czas pływają jak małe motorówki i wściekle kwaczą. Cały proces dodawania trwa chyba z pół minuty. Nie tylko autystyczne dziecko może mieć problemy ze śledzeniem całej akcji. A pomysł jest naprawdę doskonały, tylko że jeszcze doskonalsza forma przerosła naprawdę wartościową treść…

Podobne rozwiązania spotykałem we wszystkich programach jakie znalazłem, również w tych dobrze znanych i uznanych.

Za dużo „bajerów”. Nie do wykorzystania w naszym przypadku.

Musiałem zrobić coś naprawdę „łopatologicznego”, gdzie wszystko widać jak na dłoni,
bez żadnego zaciemniania. To musiała być czysta arytmetyka, oddestylowana ze wszelkich naleciałości, a dziecko nie powinno być jedynie biernym obserwatorem.

W końcu zrobiłem.

Nazwa Dodawanka nawiązuje do Rozsypanki, bo idea jest podobna – z rozsypanych klocków zawierających liczby w postaci elementów graficznych (np. czarne kółka) układa się zadane przez program działanie. Takie klocki można znaleźć również w ‚realu’ – np. Marcin ma domino, gdzie klocki to kartonowe prostokąty z czarnymi kropkami. Porozcinałem je nożyczkami i powstał idealny odpowiednik tego co mamy na ekranie komputera. Ale niestety, z komputerem Marcin współpracuje, a ze mną układać domina nie chce….

Doświadczenia z używania programu.

Niestety, sam pracować nie chce. Pracuje za nagrodę (słuchawki).Dość szybko załapał o co chodzi. Nie ma problemów z wybieraniem i dosuwaniem do siebie właściwych klocków. Po dosunięciu klocków pilnie liczy ‚dodane’ do siebie kształty. Nie muszę go do tego nakłaniać, wręcz przeciwnie – jeżeli  próbuję go ponaglać, to protestuje i liczy raz jeszcze. To oczywiście jest już zachowanie rytualne, ale w tym przypadku jak najbardziej pożądane. Kiedy po wykonanej operacji 3+4 pytam go „ile jest 3+4 ?” odpowiada prawidłowo. Ale niestety, gdy tylko działanie zniknie z ekranu, już nie wie…

Podczas pracy z programem posiłkuję się liczydłem. Chodzi o to, żeby nie przywiązał się tylko jednej metody, żeby jak mówią fachowcy „zgeneralizował” nabytą umiejętność. Kiedy Marcin prawidłowo ułoży klocki na ekranie, każę mu zasymulować tę samą operację na liczydle – czyli najpierw 3 żetony dosuwamy do wolnej ścianki liczydła, następnie 4 żetony nieco na bok, a potem dodajemy, czyli dosuwamy 4 do 3-ch. Na początku zupełnie nie „kumał” tego liczydła, ale z biegiem czasu idzie coraz lepiej. Często zamiast słowa „dodaj” używam „dosuń”, a zamiast „3 dodać 4” mówię „3 i 4”.

Mam nadzieję, a właściwie to jestem przekonany, że po dostatecznej liczbie powtórzeń (to mogą być miesiące pracy) Marcin zrozumie (tak naprawdę, to chyba już rozumie) o co chodzi i dodawanie w zakresie 1-10 będzie wykonywał w pamięci! A to wstęp do wypłynięcia na szersze wody.

do pobrania – Dodawanka -programik wspierający naukę dodawania liczb

Pełna wersja –  TUTAJ

 

nauka dodawania - konfiguracja programu

Ekran konfiguracyjny programu w pełnej wersji

 

 

Comments are closed.